חג השמן: השמנים שישדרגו לכם את החיים

בשיתוף בית בלב

16.12.2020 / 9:58

בזכות הכד הקטן, חנוכה נודע גם חג השמן - הזדמנות מצוינת להכיר כמה סוגי שמן שאנחנו בהחלט רוצים בחיינו, בין אם לבישול, למוצרי טיפוח או לתרופות ובריאות. המבחר ענק והסגולות בלתי נגמרות

* הכתבה דנה בסגולות השמנים השונים, אך יש לקחת בחשבון שכל עור מגיב שונה ולכן, עבור השמנים הרלוונטיים, מומלץ לנסות תחילה את השימוש באזור קטן על גבי כף היד, לפני שאתם עוברים לשימוש על הפנים או על אזור נרחב אחר בגוף

"כד קטן, כד קטן, שמונה ימים שמנו נתן", וכיוון שנתן, מוכר חג החנוכה בין היתר גם בשם "חג השמן", זכר לאותו נס.

סביבנו, אנחנו יכולים למצוא ביומיום כל כך הרבה סוגים של שמן, והכמות רק הולכת ועולה. השמנים השונים משמשים אותנו לשלל דברים שונים, כמו בישול, אנרגיה, תרופות, מוצרי טיפוח, תיבול מאכלים ועוד ועוד, וכמובן שכבר למדנו שישנם שמנים בריאים יותר ופחות.

אז לכבוד "חג השמן", אספנו עבורכם מספר המלצות מרחבי הרשת בנוגע לסוגי שמנים שונים, אשר לכל אחד מהם יש סגולות. אחרי שתקראו את הכתבה, כנראה שגם אתם תרצו לדאוג שהשמנים הללו יהיו חלק מהשגרה הקבועה שלכם ושלכן. תוכלו אפילו לחפש ברחבי הרשת ולמצוא שלל "מתכונים" להכנת סרום טבעי משמנים שונים, כזה שיעשה לכם קסמים בעור הפנים.

שמן זית

נתחיל במלך. שמן זית מיוצר, בעיקר בסביבה שלנו (אגן הים התיכון) מזה אלפי שנים, עוד מיוון העתיקה והאימפריה הרומית. החומצה האולאית שהוא מכיל, חומצת שומן חד-בלתי-רוויה, מהותית מאוד לאיזון הכולסטרול בדם ותורם למניעת מחלות לב ודם ועל פי הערכות, אפילו לשיפור ההגנה מפני סרטן. הוא עוזר לזיכרון שלנו ובמידה הנכונה, גם מייצב את המשקל, מחזק את מערכת העיכול ומונע דלקות והיחלשות של השרירים. בנוסף, הוא טוב לשמירת העור ושיקום שלו, הורדת לחץ דם, מניעת מחלות דלקתיות, חיזוק הציפורניים ומחקר חדש טוען שהוא גם עשוי לגרום למהפך במלחמה שלנו נגד מחלת האלצהיימר.

אם אתם משתמשים בו במטבח, הרי שבזכות העובדה שכ-80 אחוז מחומצות השומן בו הן אותה חומצה אולאית, שמן זית בריא יותר לבישול מאשר שמן קנולה ואפשר לשדרג איתו סלטים, פסטות או מנות בשר. רוצים טיפ? נסו גלידה וניל עם שמן זית וקמצוץ של מלח גס. לא תצטערו.

שמן זית. ShutterStock
בריא ומתחבר טוב לאוכל. שמן זית/ShutterStock

שמן אקליפטוס

קשה לכם לישון בלילה בגלל ליחה, שיעול או צינון טורדני? השרירים כואבים או השיער מרגיש יבש? שמן אקליפטוס הוא התשובה שחיפשתם. אנחנו מכירים אותו היטב, מהבקבוקונים הקטנים האלו, שאפשר למצוא היום בכל רשתות וחנויות הפארם, ולא סתם. לשמן אקליפטוס אורגני יש כל כך הרבה תכונות שעוזרות לו להפוך את הגוף שלנו לחיוני ובריא יותר. רבים משתמשים בשמן האנטיספזמודי הזה להקלה על גודש והתמודדות עם דלקת ריאות וקשיי נשימה.

שמן אקליפטוס גם עוזר לנו להרחיק יתושים, חרקים ומזיקים אחרים ויכול לסייע לדלקות שונות המופיעות על העור או לדלקות בשתן. הוא מתאים גם נגד כוויות ומזרז התהוות של רקמות עור חדשות במקום אלו שנפגעו. בעיסוי, הוא טוב להקלה על כאבי שרירים וכאבים ראומטים, הנובעים מדלקת פרקים ודלקת ליפית. ובימים אלו, בהם אנחנו מנסים לשמור על הסביבה שלנו עוד יותר נקייה מתמיד, מומלץ גם לשטוף איתו את הרצפה, בזכות יכולות החיטוי המצוינות שלו.

שמן קוקוס

אם חיפשתם בשנים האחרונות מוצרי טיפוח מעניינים, בוודאי שנתקלתם לא פעם בשמן הקוקוס, המיוצר בכבישה קרה מקוקוס טרי ולכן גם נושא את הריח המתקתק שלו. בעבר, שמן קוקוס שימש בעיקר לבישול ואפייה, אולם הוא מכיל שומן רווי ולכן לא מעט ארגוני בריאות בינלאומיים הציעו לצמצם את השימוש בו. אלא שאז העולם גילה את היכולת של השמן לעזור בטיפוח העור והגוף והוא "זכה לחיים חדשים". איך? שמן הקוקוס עשיר במיוחד בחומצה הלאורית, חומצת שומן ייחודית המצויה גם בחלב אם. לחומצה ההלאורית יש סגולות בריאותיות והיא אנטי-חיידקית ומחזקת את מערכת החיסון. החומצות הללו נספגות ישירות בכבד שלנו, מעניקות אנרגיה ולא זורמות במחזור הדם, כך שהן אינן גורמות להצטברות שומנים בכלי הדם. זה יכול למנוע סתימות, מחלות לב ועוד

היום תמצאו אותו באינספור מוצרים שמציעים לכם שיער בריא יותר, עור חלק, הסרת איפור קלה, פילינג, קרם לכפות רגליים סדוקות ועוד. נשים הרות מרבות להשתמש בו להתמודדות עם סימני מתיחה ויש גם מי שמאמין ביכולותיו של שמן הקוקוס לסייע לגוף בהתמודדות עם וירוסים, דלקות וזיהומים. בין יתרונותיו של שמן הקוקוס: הוא מעורר, נותן אנרגיה, מוריד כולסטרול ומאזן את רמת הסוכר בדם. הוא גם מעניק חיות לעור ומעשיר אותו, ומטפל בעור אדמומי ומגורה, עוצר נשירת שיער ולקשישים, עוזר בטיפול בקרקפת יבשה או ציפורניים חלשות.

שמן קוקוס. ShutterStock
המון סגולות לעור. שמן קוקוס/ShutterStock

שמן נבט חיטה

נסיים בכמה שמנים מוכרים פחות ותחילה שמן נבט חיטה. מדובר בשמן כבד יחסית, המכיל כמויות גדולות מהרגיל של ויטמין E, ויטמין B ואומגה 6, מה שהופך אותו למוצלח במאבק בעור יבש ומתוח ובתהליכי הזדקנות של העור, כך שהוא נמצא בשימוש רב בקרב האוכלוסייה המבוגרת. הוא משמש למצבים בריאותיים שונים, כולל בריאות הלב וכלי הדם, כולסטרול ואנטי-אייג'ינג ויכול לעזור נגד בעיות עור כמו אקזמה ופסוריאזיס ואף להגן מפני התפתחות של מחלות לב. שמן נבט החיטה עוזר גם בהסרת רעלים שמצטברים על העור ובזירוז מחזור הדם, רק חשוב לבדוק היטב אם לא סבלתם בעבר מבעיות בגללן עליכם להימנע מהשימוש בו. בזכות יכולותיו להגביר את אספקת הדם אל הלב והשרירים, שמן נבט החיטה אף מגדיל עבורנו את הסיבולת האתלטית, מה שיכול להיות חשוב במיוחד לבני הגיל השלישי.

שמן נר הלילה

שמן המופק בכבישה קרה מפרח נר הלילה הצהוב והיפה. הוא עשיר בחומצות שונות (לינולנית, אולאית וגמא-לינולנית) ממשפחת אומגה 6 ובשנים האחרונות השימוש בו בתכשירים שונים הולך ומתפתח במהרה, כאשר אנחנו ממשיכים לגלות עוד ועוד תכונות חיוביות שלו. כיום ניתן לראות נשים רבות לקראת לידה המשתמשות בשמן נר הלילה לזירוז, אולם מעבר לזה הוא עוזר בעיקר בהורדת רמת הכולסטרול, כמו גם במאבק בבעיות עור שונות, כמו אקנה או אקזמה. יתרון נוסף שלו הוא עבור בני הגיל השלישי, שכן הוא עושה פלאים בעור מבוגר, עוזר להחייאתו מחדש ומעלים קמטים. ניתן לצרוך אותו בקלות דרך תוספי תזונה למיניהם.

שמן פקעות ורדים

עוד שמן עם סגולות קוסמטיות, בזכות כמות גבוהה במיוחד של חומצות שומן חיוניות. הוא מכיל ויטמין A ו-ויטמין C, זרז ישיר של יצירת קולגן, המסייע לטונוס, מלאות וגמישות העור שלנו. שמן פקעות הוורדים שומר על מאזן החומציות בעור ומתאים לעור מבוגר, הוא מונע קמטים, מחדש את העור ומעניק לו ברק וזוהר. הוא טוב במיוחד עבור מי שרוצים להעלים מהעור כתמים כהים או סובלים מגירודים בשל עור יבש.

בשיתוף בית בלב
  • עוד באותו נושא:
  • שמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully