בנו גשר: משחק הברידג' כובש את הדיור המוגן

בשיתוף בית בלב

7.1.2021 / 9:40

בני הגיל השלישי מתאהבים במשחק הקלפים הקבוצתי ועוד ועוד קבוצות שחקנים קמות. מה הופך אותו למעניין כל כך, כזה שמפעיל את המוח ואילו אפשרויות נוספות קיימות לדיירים?

מבוגר משחק ברידג'. בית בלב,
מה סוד הקסם של הברידג'?/בית בלב

כשהיינו ילדים, כנראה ששמענו לא פעם את המשפט "עזוב/עזבי, זה של מבוגרים". משקה מסוים, סדרת טלוויזיה וכן, אפילו משחקים. כי גם אם כולנו אוהבים לשחק, להפעיל את המוח ולחדד את החושים, יש כל מיני משחקים שבדרך כלל מוגדרים עבור ילדים ואחרים, עבור המבוגרים.

וכך קורה שאנחנו מתבגרים, ולא מכירים את העולמות המרתקים הללו, עד שלפתע, אנחנו נתקלים בהם ולא יכולים להתנתק. קחו לדוגמה את הברידג', משחק הקלפים שכובש ומושך עוד ועוד בני גיל שלישי, שמגלים את ההנאה שבו ומצטרפים לשיעורים ומשחקים.

מהו ברידג'? מדובר במשחק קלפים המורכב משלושה שלבים: חלוקת הקלפים, שלב ההכרזה וביצוע המשחק עצמו. את המשחקים מקיימים בשני זוגות המתמודדים זה מול זה, כאשר בני הזוג יושבים אחד מול השני. כך למעשה נוצר זוג "צפון-דרום" וזוג "מזרח-מערב".

בתחילת המשחק, כל אחד מהשחקנים המשתתפים מקבל רבע מחפיסת הקלפים, 13 קלפים בסך הכל (משחקים ללא הג'וקר) ומטרת המשחק עבור כל זוג היא לזכות במקסימום "נקודות", המחולקות תוך כדי המשחק על כל "יד" (חלוקה של הקלפים).

"משחק ברידג' נחשב כספורט לכל דבר, כמו שחמט", מסביר פטר גבור, דייר בית בלב בתל אביב ומאסטר ארצי בברידג'. "ההבדל? בשחמט נקודת המוצא היא אחידה, תמיד וכל שחקן תלוי רק בכושר המשחק שלו. בברידג' יש עניין של סיכויים, שנובעים מחלוקת הקלפים. מי שמבין טוב יותר את הסיכויים, יצליח יותר מהאחרים".

בברידג' ישנם שלל סוגי משחקים ובתחרות למשל, תוכלו אפילו למצוא מספר שולחנות בהם כל המשתתפים משחקים עם חלוקות קלפים זהות והתוצאה שלהם יכולה להיות שונה והיא נמדדת בהשוואה לאלו שמשחקים בשולחנות האחרים: "במקרה כזה, לא משנה אם יש לך קלפים טובים או גרועים. מה שקובע זה מה עשית איתם, לעומת מה ששחקנים אחרים עשו. יש פה המון פסיכולוגיה, כי אתה צריך לשים לב לדרך בה אחרים משחקים", מסביר גבור.

זוג מבוגרים משחק דמקה. ShutterStock
מלבד הברידג', הדיירים נהנים מעוד שלל אפשרויות בשעת המשחק הרשמית ומעבר לה/ShutterStock

את תואר ה"מאסטר" שלו הוא צבר בצעירותו, עת היה משתתף בשלל תחרויות. כיום הוא משחק שלוש פעמים בשבוע בבית הדיור המוגן, בית בלב תל אביב במסגרת קבוצת המצטיינים, אחת מבין כמה קבוצות הברידג' שקמו בבית והמותאמות לרמות השונות של השחקנים, החל ממתחילים ועד למצטיינים. כל הקבוצות הללו זוכות לשיעורים ואימון ממדריך ברידג' חיצוני ומוסמך שמגיע לבית בלב ופטר אומר: "חשוב לנו להמשיך לשחק, כי זה מפעיל את המוח. כמו כל המשחקים מהסוג הזה, זה עוזר לך להישאר 'צעיר', בכושר".

"אני חושב שמי שמתחיל לשחק ברידג' עושה בשכל רב", הוא מסכם. "גם אם קשה בהתחלה, אסור להתייאש. אני מאוד נהנה מזה ושמח לראות עוד ועוד אנשים שמצטרפים. ואני מרגיש שבזכות הברידג' הזיכרון שלי וחדות המחשבה נשארים כפי שהיו בגיל צעיר".

ואכן, הברידג' משוחק כיום על ידי דיירים רבים בכל רחבי הרשת, ואחת השחקניות החדשות היא חנה זקס, שמגדירה את עצמה ב"כיתה א' של הברידג'". היא רק התחילה ללמוד ובהחלט נהנית. במקביל היא גם דואגת שמלבד הברידג', יהיו בבית בלב בתל אביב עוד מגוון של משחקי קופסה על מנת שיהיה מגוון של משחקים ש"מפעילים את גלגלי המוח".

בעבודתה, הייתה חנה יועצת חינוכית וארגנה משחקייה בבית הספר, מקום אליו היו מגיעות במהלך יום הלימודים הכיתות השונות: "שם רכשתי ידע בתחום וראיתי כמה זה חשוב. הילדים למדו לקרוא הוראות, ליישם את הבנת הנקרא ולשחק בהתאם. היו לזה המון מטרות, חברתיות ואינטלקטואליות".

את כל המידע הזה היא לקחה לבית הדיור המוגן, שם היא מרכזת כיום את שעת המשחק, פעילות אליה מגיעים רבים מדיירי הבית באופן קבוע: "אנחנו יושבים בקבוצות. הקורונה קצת הפריעה, אבל בנו לנו מחיצות על השולחנות ומסתדרים. מקפידים כמובן גם על מסכות והכל", היא מספרת. "אנשים שהיו קצת מבודדים מגיעים לפעילות ומשתלבים מצוין".

ישנם דיירים שלוקחים משחקי קופסה בהשאלה ומשחקים בדירות או עם הנכדים שלהם וחנה, שמלמדת את המשחקים השונים ומלווה את השחקנים, מקפידה שתמיד יהיה גיוון: "רכשנו כל מיני משחקי קופסה. כאלה של תחרות, חשיבה, מיומנות, לקבוצות, לשני אנשים וכן הלאה. רצינו משחקים שונים, גם בדרגת הקושי וגם במטרות שלהם".

"משחק הוא דבר חשוב בחיים של בני אדם, מהינקות ועד הזקנה", מסכמת חנה.

בשיתוף בית בלב
  • עוד באותו נושא:
  • ברידג'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully